juliaalouisee

Alla inlägg under mars 2011

Av juliaalouisee - 27 mars 2011 11:36

Hur ofta smörjer du din utrustning?

Jag smörjer nästan all utrusning efter varje ridpass, dock finns det undantag då man inte alltid inte hinner. Men så gott som varje dag i alla fall. Sadeln smörjer jag kanske tre gånger i veckan, för om jag smörjer den varje dag blir den mörkare och mörkare. Om man smörjer utrusningen med lädertvål och vatten så blir den supermjuk, det smörjer jag med varje dag och någon gång "fettar" jag in. Jag tvättar även av benskydden efter nästan varje pass, annars tycker jag dom blir så äckliga. Tvättar riktigt, alltså i tvättmaskinen, det gör jag inte varje dag men då och då när det behövs. Tvättade Prestige skydden häromdagen och dom blev som nya igen. Försökte även putsa upp mina hjälmar lite, men fick inget vidare resultat. En smart grej är om man vill bli bättre på att smörja (alltså att göra det oftare) så kan man som jag ha en putskrok som man kan hänga ner från väggen. Där hänger jag allt som ska smörjas och om jag inte smörjer det samma dag så hänger det i vägen och så ser man det hela tiden. Då brukar inte jag kunna låta det hänga, utan måste ta tag i det.


Hur ofta tycker du det är nödvändigt att smörja?


 

Av juliaalouisee - 27 mars 2011 11:21

Igår blev det en tur i skogen igen med Hannah och Lacki, vi red nedanför tågrälsen där det typ aldrig går några tåg för där är det en lång och bra grusväg där man kan trava och galoppera. Blev mycket galopp, hästen var galen. Haha. Han bara ångade på som en tok och lyssnade inte ett dugg på mig, så jag stod upp i lätt sits och lät honom springa av sig lite för att det är ingen idé att försöka få honom att lyssna när han bara vill springa. Lika bra att han får spinga av sig lite energi ibland.   Han lugnade ner sig efter ett tag i alla fall, så då galopperade vi lite mer samlat och sen travade vi hemåt när vi kände oss nöjda. Skrittade av dom sista biten hem, då verkade hästarna någorlunda trötta i alla fall. 


När vi kom in till stallet så sadlade vi av och fixade sen stod jag och Mani länge och gosade, då är han så jäkla nöjd när han får stå helt lös i stallgången och bara hänga,  han lägger upp huvudet på min axel så att jag ska klia på honom. Så skulle han kunna stå i flera timmar, dock inte jag då han lägger all sin tygnd på mig så det blir lite tungt. Haha. Söt är han ju i alla fall, min lilla bäbis.  


 

Av juliaalouisee - 25 mars 2011 22:07

  Snyggt från Bik Bok!

Av juliaalouisee - 25 mars 2011 19:38

Jag har inte varit hemma så har inte kunnat blogga. Idag hade jag praktik hemma i stallet med Hannah som varje fredag, jäklar vilket väder det var idag. Soligt och fint men det blåste så kallt och jätte mycket, inte så trevligt. Det var upptaget på ridskolan så Hannah kunde inte hoppa honom idag så då red vi ut en sväng i stället. Blev mest trav, lite galopp. Mani var på som bara den, full fräs och super stark. Men så är det ju ibland! Grey galopperade först idag och skötte sig jättebra, märks inte att han bara är tre år och nyss inriden, han kommer bli jätte fin när han inte ser lika "unghäst" ut. Han är lurvig som en liten björn, dock är han175 hög hehe, så liten är han kanske inte... Det var väl det roligaste som hände idag, tror jag ;) nu sitter jag och älsklingen och tittar på Äntligen fredag, uppdaterar senare!

Av juliaalouisee - 23 mars 2011 12:48

Jag blev hemma idag, förkyld men ingen feber just nu. Skönt det i alla fall! Blir stallet senare, och efter det ska jag hem till Jennie en sväng och fixa håret nu när hon har tid idag. Uppdaterar senare vad som händer i stallet, vet inte riktigt vad jag ska göra ännu. Blir väl en liten tur i skogen antar jag   

Av juliaalouisee - 23 mars 2011 12:40

  

Sitter just nu och nätshoppar lite, både åt mig och åt Lisa. Något roligt måste man göra när man är sjuker!

Av juliaalouisee - 23 mars 2011 12:23

  

De flesta av Swarovski pannbanden är riktigt snygga, och då är det ju svårare att välja vilket man vill ha. När jag har svårt att välja något som finns i flera färger väljer jag nästan alltid något i samma eller liknande färg på något som jag redan har. Så vilket pannband jag köper beror på vilka schabrak jag har hemma till exempel.

 

 Jag tycker att det gröna pannbandet är riktigt läckert, men om jag skulle köpa det måste jag ju bara ha ett pistage-färgat Scapa schabrak... Plånboken tillåter tyvärr inte båda sakerna samtidigt.

 

Ett smart val är ju att köpa ett regnbågsfärgat eller ett helt vanligt, det matchar ju allt men då har de flesta ett sånt pannband också - tråkigt. I alla fall så tycker jag nästan alla färger är superfina, dock så är jag mest ute efter ett "trefärgat" (ej med på bilden) guld, grönt eller regnbågsfärgat. Vilket tycker du mest om?

Av juliaalouisee - 22 mars 2011 13:16

  


Jag funderar på att köpa en billig dressyrsadel, och jag tycker Tekna sadeln ser fin ut för sitt pris (5900, I think) och jag tyckte nästan att den var skönare att sitta i än Prestige Top Dressage, som jag funderade på att köpa förut. Jag rider ju nästan ändå bara i hoppsadeln, men vill ha en dressyrsadel att träna och tävla dressyr i. Så denna outfit går loss på ungefär 11 000, och om jag ska köpa en Prestige dressyrsadel så kostar den ungefär 20 000 bara sadeln liksom. Någon som provat Tekna sadeln och som har något att säga om den? Positivt som negativt!

Presentation


Hej! Julia heter jag och det här är min blogg, här kan du så småningom läsa om mig och allt som händer runtomkring mig.

Jag går på Real gymnasiet i Gävle, där jag pluggar häst. Jag är 17 år och har två hästar.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken hjälm skulle du välja om du fick den gratis?
 GPA Speed air Evolution
 Charles Owen Wellington Classic
 GPA First Lady
 Charles Owen Ayr8

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards