juliaalouisee

Alla inlägg den 27 mars 2011

Av juliaalouisee - 27 mars 2011 20:17


  Idag när David skjutsade mig till stallet såg jag att det stod hinder framme på ridbanan. Äntligen är den nästan helt framtinad, och underlaget är super! Den är lite hård längst ner i hörnet, men där rider man ändå inte. Gud vad skönt, nu kan jag hoppträna hemma i stället för att åka in till ridhuset.


Idag hoppade Hannah min häst lite grann, det tyckte han var roligt.    Hon ska kanske tävla honom i april så hon måste lära känna honom lite innan. Fjärde gången hon red honom idag och hon sa att han kändes fin. Hon tyckte att jag hade gjort ett bra jobb med dressyrarbetet då han blir mer och mer okomplicerad varje gång, och lättare att rida fram till hindrena + att han är mycket mer positiv till att jobba HELA tiden. Han går att kontrollera jättebra nu på tredelat och han springer inte alls lika mycket. Härligt!


HAHA, Hassan som är 23 år blir ju ALDRIG gammal han. Jennie skulle galoppera över en bom idag på ridbanan och det tyckte Hassan var skit roligt så han bockade av Jennie två gånger på några minuter. Han är väl för söt.


Slänger upp en liten film.

 

Av juliaalouisee - 27 mars 2011 11:36

Hur ofta smörjer du din utrustning?

Jag smörjer nästan all utrusning efter varje ridpass, dock finns det undantag då man inte alltid inte hinner. Men så gott som varje dag i alla fall. Sadeln smörjer jag kanske tre gånger i veckan, för om jag smörjer den varje dag blir den mörkare och mörkare. Om man smörjer utrusningen med lädertvål och vatten så blir den supermjuk, det smörjer jag med varje dag och någon gång "fettar" jag in. Jag tvättar även av benskydden efter nästan varje pass, annars tycker jag dom blir så äckliga. Tvättar riktigt, alltså i tvättmaskinen, det gör jag inte varje dag men då och då när det behövs. Tvättade Prestige skydden häromdagen och dom blev som nya igen. Försökte även putsa upp mina hjälmar lite, men fick inget vidare resultat. En smart grej är om man vill bli bättre på att smörja (alltså att göra det oftare) så kan man som jag ha en putskrok som man kan hänga ner från väggen. Där hänger jag allt som ska smörjas och om jag inte smörjer det samma dag så hänger det i vägen och så ser man det hela tiden. Då brukar inte jag kunna låta det hänga, utan måste ta tag i det.


Hur ofta tycker du det är nödvändigt att smörja?


 

Av juliaalouisee - 27 mars 2011 11:21

Igår blev det en tur i skogen igen med Hannah och Lacki, vi red nedanför tågrälsen där det typ aldrig går några tåg för där är det en lång och bra grusväg där man kan trava och galoppera. Blev mycket galopp, hästen var galen. Haha. Han bara ångade på som en tok och lyssnade inte ett dugg på mig, så jag stod upp i lätt sits och lät honom springa av sig lite för att det är ingen idé att försöka få honom att lyssna när han bara vill springa. Lika bra att han får spinga av sig lite energi ibland.   Han lugnade ner sig efter ett tag i alla fall, så då galopperade vi lite mer samlat och sen travade vi hemåt när vi kände oss nöjda. Skrittade av dom sista biten hem, då verkade hästarna någorlunda trötta i alla fall. 


När vi kom in till stallet så sadlade vi av och fixade sen stod jag och Mani länge och gosade, då är han så jäkla nöjd när han får stå helt lös i stallgången och bara hänga,  han lägger upp huvudet på min axel så att jag ska klia på honom. Så skulle han kunna stå i flera timmar, dock inte jag då han lägger all sin tygnd på mig så det blir lite tungt. Haha. Söt är han ju i alla fall, min lilla bäbis.  


 

Presentation


Hej! Julia heter jag och det här är min blogg, här kan du så småningom läsa om mig och allt som händer runtomkring mig.

Jag går på Real gymnasiet i Gävle, där jag pluggar häst. Jag är 17 år och har två hästar.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken hjälm skulle du välja om du fick den gratis?
 GPA Speed air Evolution
 Charles Owen Wellington Classic
 GPA First Lady
 Charles Owen Ayr8

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards